Tarieven

  • Een behandeling (benen) a 20 minuten kost 13,50 euro .
  • Een behandeling van de rug a 20 minuten kost 15 euro.
  • Tapen (extra steun / medical taping) van blessures, afhankelijk van hoeveelheid gebruikte tape.
read more

Wie ben ik,

Mijn naam is Frida, geboren en getogen in Zeeland. Sporten als vrije tijdsbesteding heeft mij altijd op de een of andere manier geboeid. Zo ben ik begonnen met volleybal en heb gewerkt als gediplomeerd zwemlerares bij Zwemclub Enschede. Sinds 1993 ben ik lid geworden van ACTION en probeer ik driemaal per week getrouw mijn kilometers te lopen. Zo ontstond ook het belang van sportmassage om tot betere prestaties te komen. Een groeiende belangstelling voor sportmassage zorgde ervoor dat ik begon met de opleiding tot sportmasseur. Na het behalen van het diploma ontstond het idee om een eigen praktijk te beginnen. Naast het werk als sportmasseur ben ik ook actief als zwemlerares bij de Enschedes Zwembaden.

read more

Sportmassage

Sportmassage onderbouwd (bron:”Runnersworld” sept. 2009)

De theorie
Door de strijkende bewegingen worden afvalstoffen sneller afgevoerd en verwijden de bloedvaten zich, zodat zuurstof en voedingsstoffen sneller toegang krijgen en het herstel vlotter intreedt. Omdat massage de spieren rekt, de spierspanning vermindert en zorgt voor verdwijning van littekenweefsel, kan het ook de soepelheid vergroten en blessures voorkomen.

Wetenschappelijk oordeel
Er zijn onderzoeken waaruit blijkt dat massage spierpijn verzacht, zwellingen doet afnemen en kalmerend werkt op de geest.
Voor wie? Wie wekelijks vijftig kilometer of meer aflegd, kan baat hebben bij regelmatige massages. Hoe vaker en intensiever u loopt, hoe meer stress u uw lichaam oplegd en hoe belangrijker het is om te ontspannen. Massage draagt daar zonder meer toe bij. Een massage binnen 24 uur na een zware training houdt de spieren soepel en heeft ook een positief effect op het herstel

Inleiding

Als er dagelijks gesport wordt, hebben de spieren het behoorlijk zwaar te verduren. Een goede trainingsbelasting, waarin voldoende rust is ingebouwd, is het allerbelangrijkste om overbelastingsverschijnselen te voorkomen. Daarnaast is het verstandig extra aandacht aan ontspanning en herstel te geven. Denk hierbij aan een goede voeding, aan saunabezoek, maar ook aan massage.

Hoe werkt sportmassage?

Door het toepassen van sportmassage treden de volgende effecten op:

  • De haarvaatjes in de huid en spieren gaan verder open, waardoor er een toename van de doorbloeding optreedt. Door een betere doorbloeding, zullen de gevormde afvalstoffen (o.a. vocht en lactaat) beter worden afgevoerd en wordt spierpijn (zoveel mogelijk) voorkomen.
  • De afvoer van afvalstoffen wordt ook verbeterd door de uitwendige druk van de massage.
  • De spierspanning wordt beïnvloed.

Er zijn verschillende massagetechnieken, zoals wrijvingen, knedingen, klopbewegingen en schuddingen. Als regel wordt aangehouden dat een sportmassage voor de sporter (totop zekere hoogte) comfortabel moet zijn. Vaak gebruikt de sportmasseur een tussenstof (massageolie) om de wrijvingsweerstand te verlagen, waardoor pijn en irritatie van de huid en haarzakjes (zoveel mogelijk) voorkomen wordt. Soms wordt een tussenstof gebruikt die een vaatverwijding in de huid geeft. Het gebruik van deze tussenstof voelt wel lekker warm aan, maar sommige mensen zijn overgevoelig voor de vaatverwijdende producten. Bovendien kan hierdoor, via de huid, bij lage buitentemperaturen veel warmte verloren gaan. Tenslotte moet het bloed niet naar de huid maar naar de spieren toe.

Wanneer is massage zinvol?

Massage kan worden toegepast bij vermoeide en stijve spieren. Het is niet alleen zo dat sportmassage altijd lekker is en gunstig werkt. Een sportmassage bij zeer stijve spieren is al snel te hard, waardoor de spieren na afloop nog stijver en pijnlijker aanvoelen. Sportmassage mag nooit worden toegepast bij een spierscheur, bij een ontsteking, wond van de huid of als je koorts hebt.

Sportmassage wordt meestal (de dag) na een wedstrijd of training, gegeven. Na afloop van een zware training of wedstrijd kunnen afvalproducten van de spierstofwisseling, zoals vocht en lactaat, zich in de spieren ophopen. Dit is (grotendeels) te voorkomen door een goede cooling-down uit te voeren. Een herstelmassage bevordert de afvoer van deze afvalstoffen uit de spieren waardoor spierpijn (zoveel mogelijk) voorkomen wordt. Het lichaam zal sneller hersteld zijn en  beter de volgende belasting aankunnen. Een herstelmassage duurt meestal zo’n 20  minuten.

Samengevat: Sportmassage bevordert het herstel en is met name zinvol voor atleten, maar ook voor beroepen met zwaar tilwerk of eenzijdige belasting.

read more